1. Cambridge Analytica
Pokud jste o tom ještě neslyšeli, tak tady je v krátkosti, co se stalo: nedávno vyšlo najevo, že z Facebooku unikla data o účtech asi 50 milionů uživatelů, a Cambrige Analytica, firma zabývající se zpracováním dat, použila tyto informace k vytvoření systému, který pak umožnil vytvořit obsah zacílený na jednotlivé uživatele. Podle dosavadních informací tento systém ovlivnil například výsledky amerických prezidentských voleb, protože jednotlivým voličům ukazoval cílený obsah, včetně smyšlených sexuálních skandálů a takzvaných „fake news“. Kromě toho, že unikla data, byla spousta uživatelů šokována tím, kolik dat o nich Facebook bez jejich vědomí skladuje, a že firmy mají k jejich datům přístup například i skrze účty jejich přátel. Situace došla tak daleko, že Mark Zuckerberg, zakladatel a generální ředitel společnosti, musel o celém incidentu vypovídat před americkým kongresem.
2. Rozpoznání obličejů
Sotva se trochu uklidnil skandál kolem úniku dat a Facebook slíbil větší kontrolu uživatelů nad tím, která data společnost skladuje a komu je prodává, byl tu další skandál. Tentokrát se týkal schopnosti stránky navrhnout označení přátel na fotkách pomocí rozpoznávání obličeje. Ukázalo se totiž, že algoritmus a jeho použití jsou v rozporu se zákony amerického státu Illinois o ochraně osobních údajů. Soudům vadí nejvíce asi to, že firma by data o obličejích uživatelů mohla použít stejně, jako zneužila data o zálibách uživatelů.
3. Reklama
A zase ta reklama. Mnoha lidem totiž začalo vadit, kolik inzerátů a dalšího reklamního obsahu se na stránce objevuje, a jak dovedně je ukrytý. Takže aby si zachránil tvář, Facebook slíbil, že to omezí. A že reklamní obsah bude také lépe označený, a snáze rozpoznatelný. Jestli to opravdu udělá, to je otázka, ale závazek by tu byl.